PONDĚLÍ 17.12.2001
Téma:"Publicistické pořady"
 
TÉMA
ZPRAVODAJSTVÍ
ROZHOVOR
PRÁVO & MÉDIA
ETIKA & MÉDIA
JAZYK & MÉDIA
RECENZE
LITERÁRKY
KALENDÁŘ
VOLNÁ TRIBUNA
ARCHIV TÉMAT
Jsou soukromí podnikatelé povinni poskytovat novinářům odpovědi?
Veronika Křesťanová 17.12.2001

Ze zpracování některých publicistických pořadů či reportáží lze získat dojem, že soukromí podnikatelé jsou povinni poskytovat novinářům odpovědi na otázky týkající se jejich podnikatelské činnosti a pokud je neposkytnou chovají se protiprávně. Existuje předpis, který by takovou povinnost zakotvoval?

Povinnost poskytovat informace upravuje zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Povinným  subjektem,  který  má podle tohoto zákona povinnost poskytovat informace, však není kdokoli. Jsou to pouze státní orgány a orgány  územní samosprávy a veřejné instituce hospodařící s veřejnými prostředky a dále ty subjekty, kterým zákon svěřil  rozhodování  o  právech,  právem  chráněných  zájmech nebo povinnostech  fyzických nebo  právnických osob v oblasti  veřejné správy, a to pouze v rozsahu této jejich rozhodovací činnosti.

O informace podle tohoto zákona naopak může žádat kdokoli - jakákoli fyzická osoba a jakékoli právnická osoba, tedy nejen novináři či provozovatelé sdělovacích prostředků.

Jediným zvláštním předpisem, který do jisté míry upřednostňuje sdělovací prostředky (jako zprostředkovatele pro poskytování informací veřejnosti),  je trestní řád (zákon č. 141/1961 Sb. ve znění p.p.). Trestní řád v § 8a odst. 1 věta prvá stanoví, že orgány činné  v trestním řízení informují o své činnosti veřejnost poskytováním informací (pouze) sdělovacím prostředkům.  I toto je však povinnost státních orgánů, nikoli soukromých osob.

Žádný obecný předpis, který by soukromým osobám ukládal povinnost poskytovat sdělovacím prostředkům či novinářům informace, není.

Ještě do dubna 2000, tedy do účinnosti nového tiskového zákona, byla součástí českého právního řádu (jako součást tiskového zákona č. 81/1966 Sb. ve znění p.p., v části IV), která upravovala součinnost státních orgánů a organizací vůči periodickému tisku, šlo však o úpravu ve své podstatě proklamativní, bez sankcí za porušení.
 
Poslední znění části IV tiskového zákona bylo toto:
§ 13
(1) Státní orgány  a organizace, vědecké  a kulturní instituce a hospodářské  organizace  jsou  povinny  poskytovat šéfredaktorům i ostatním redaktorům v rozsahu jejich pověření informace nezbytné pro pravdivé, včasné a  všestranné informování veřejnosti nebo jim umožnit přístup k takovým informacím.
(2) Státní orgány  a organizace, vědecké  a kulturní instituce a hospodářské   organizace  odmítnou   poskytnutí  informace  nebo přístup k ní, obsahuje-li
a) skutečnost   tvořící  předmět   státního,  hospodářského  nebo služebního tajemství,
b) skutečnost,  jejíž zveřejnění  by prokazatelně  mohlo poškodit zájmy státu nebo společnosti, nebo
c) skutečnost, jejíž zveřejnění je  v rozporu se zásadami ochrany práv občanů.

§ 14
(1) Státní orgány  a organizace, vědecké  a kulturní instituce a hospodářské organizace  jsou povinny zaujmout  do jednoho měsíce stanovisko k důležitým společensky prospěšným návrhům, doporučením a podnětům a k závažné  společenské kritice, které byly uveřejněny v periodickém tisku nebo v  jiném hromadném informačním prostředku a na něž byly šéfredaktorem výslovně upozorněny.
(2) Šéfredaktor  je  povinen   uveřejnit  stanovisko  státního orgánu, instituce nebo organizace  ve vhodné formě a odpovídajícím rozsahu  po   vzájemné  dohodě  v   periodickém  tisku  v jednom z nejbližších  připravovaných   vydání,  v  rozhlase   a  televizi v jednom  z  nejbližších  obdobných  vysílání,  a  to zpravidla do jednoho měsíce.
(3) Šéfredaktor   je  povinen   uveřejnit  způsobem   uvedeným v odstavci 2  také stanovisko společenské  organizace k důležitému společensky  prospěšnému  návrhu,  doporučení  nebo  podnětu  nebo k závažné společenské kritice, které byly uveřejněny v periodickém tisku nebo  v jiném hromadném informačním  prostředku, zejména ty, na   něž  byla   společenská  organizace   šéfredaktorem  výslovně upozorněna.

§ 15
(1) Státní  orgány a  vydavatelé úzce  spolupracují ve  věcech týkajících  se  zásadních  otázek  periodického  tisku a ostatních hromadných  informačních  prostředků  se  Svazem  československých novinářů,  na Slovensku  se Svazem  slovenských novinářů.  Zejména
jsou  povinni vyžadovat  si jejich  stanovisko k  zásadním otázkám rozvoje  periodického  tisku  a  ostatních hromadných informačních prostředků, jejich  technického a  hospodářského   zabezpečení a k zásadním otázkám postavení redaktorů.
(2) Vzájemnou spoluprací vytvářejí  státní orgány a vydavatelé podmínky pro úspěšný výkon novinářské práce redaktorů a napomáhají tak k  tomu, aby svaz novinářů  mohl podle svých stanov  plnit své poslání.
 
Oproti původnímu znění z roku 1966 se tato úprava lišila pouze tím, že od března 1990 byl vypuštěn původní § 13 odst. 1 a od července 1999 § 13 odst. 3 (původně, před změnou z roku 1990, odst. 4)

Původní § 13 odst. 1 zněl:
Šéfredaktor  i  ostatní  redaktoři  úzce spolupracují při plnění svých úkolů se státními  orgány a organizacemi, vědeckými a kulturními  institucemi,  hospodářskými,  společenskými  a  jinými organizacemi.  Tyto  orgány   a  organizace  využívají  hromadných informačních  prostředků v  zájmu plnění  svých úkolů  a k rozvoji iniciativy a zvyšování účasti občanů na jejich plnění.

§ 13 odst. 3 (původně 4) zněl:
Orgány  a  organizace  uvedené  v  odstavci  2 (míněno ve vztahu ke znění z roku 1966) mohou však poskytnout šéfredaktorům a ostatním  redaktorům pro jejich vlastní informovanost i informace, které  nejsou určeny k uveřejnění. Tyto informace nesmějí šéfredaktoři ani redaktoři zveřejnit.


S uvedenou problematikou souvisí otázka opačná: zda soukromé osoby, o kterých sdělovací prostředek hodlá zveřejnit informace, mají právo, se k takovému sdělení předem vyjádřit. Právo takovouto povinnost (stejně jako povinnost autorizace) neukládá (byť k některým informacím vyžaduje k zveřejnění souhlas), jiná věc je, že je to etické. Právo tuto věc řeší až následně. Za předpokladu, že uveřejněné skutkové údaje nejsou pravdivé nebo jsou pravdu zkreslující, může dotčená osoba požadovat uveřejnění odpovědi, popřípadě ochrany osobnosti. Pokud se však dotčená osoba předem vyjádří, a to souhlasně, pak vydavatel povinnost zveřejnit odpověď nemá a taktéž nebude odpovědný za případný zásah do osobnostních práv.

 Veronika Křesťanová

  Tisk